Too ajaveebiartiklis üks positiivne ja negatiivne näide kasutatavusest veebis (kasutada võib ülalmainitud Jakob Nielseni kasutatavuse komponente, aga ka muid kriteeriume).

Ülesanne kursuse wikist

Kuna antud ülesandele saab läheneda mitmel viisil (kindlatest vigadest ning headest aspektidest kirjutamine, konkreetsete lehekülgede arvustamine jne) täpsustan, et keskendun konkreetsetele nüanssidele, mis häirivad või väärivad esile toomist just kasutusmugavuse parandamise tõttu.

Head disaini või lahendust ei panda erinevalt ärritavatest teguritest tähele, osavalt loodud UI/UX-kogemust võetakse iseenesest mõistetavana ning kehvasti tehtud veebilehed jäävad kergemini silma just nimelt ärritavuse tõttu. Kehvi näiteid on palju lihtsam leida, näiteks segab mind sõda reklaamiblokeerijate vastu, täpsemalt relvad, mis nende vastu võitlemiseks valitud on. Minu sirvikusse Brave on reklaamitõrje sisse ehitatud ja ma ei soovi seda välja lülitada – veebilehed on selle laienduse töö tõttu puhtamad ja kasutatavamad. Ma saan inimlikult aru, et reklaamiraha on teenuste ülalpidamiseks vaja, ent reklaami täis Delfi ja Postimees ning kahte vahele jäetamatut järjestikust YouTube’i reklaami on masendav vaadata (eriti lööb see karm reaalsus välja mobiilirakenduses, kus reklaame tõrjuda ei saa), lisaks on reklaamides natuke nuhkivat elementi. Postimees koos selle alla kuuluvate saitidega sätib reklaamiblokeerija kasutamisel body-elemendi overflow-parameetri selliseks, et leheküljel ei saa enam üles-alla kerida. Osa teisi lehekülgi moosib kasutajat reklaamiblokeerijat välja lülitama. Jah, reklaamitõrje on paha, ent see on vastureaktsioon reklaamirohkusele, mis kasutuskogemust meeletult halvendab. Seega on kaks halba valikut – kas reklaamiblokk välja lükata või kasutada lunivat/katkist veebilehte (vastavate oskuste korral saab siiski manguvast maneerist ja katkisest lehest mööda). Selliste valikute ette seadmine tekitab trotsi, mitte tahet pakkuda teenusepakkujale reklaamiraha.

Heas valguses näen ma Single Page Application lahendusi veebisaitidel, kus pole palju infot, mida edastada, ent see teave on hästi struktureeritud. Kui infot pole palju, on eraldi alamlehtede tegemine ressursi raiskamine – iga päring võtab aega, lehekülg tuleb uuesti renderdada ja kogu lehe struktuur-disain (kuigi CSS-failide puhul kasutatakse enamasti cahcing‘ut) uuesti alla laadida (välja arvatud AJAX-lahenduste puhul, kus sisu laaditakse olemasoleva lehe sisse ilma lehte ennast uuesti laadimata). Ka on ühelt hästi struktureeritud lehelt infot lihtsam otsida kui mitmelt alamlehelt, eriti, kui on olemas menüüriba, mis võimaldab lehe eri jaotiste juurde kerimist. Ilmselt pole antud meetod hea foorumite, wikide, ajaveebide jms infomahukate lehtede jaoks, ent isiklikuks elulookirjelduseks on säärane lahendus piisav ja asjakohane.


Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga